Oslo - lite mer genuint, lite mer äkta.

Stockholm ska ju vara vackrast, lite finare och lite bättre. Stämmer säkert.
Fast jag upptäcker mitt "gamla" Oslo mer och mer efter tiden jag bodde där
på 70 -talet. Oj då vad länge sedan. Oslo har blivit så mer modernt på många
sätt, men så mycket gammalt är kvar. Jag har upptäckt ställen jag aldrig gick
till förr, t ex promenaden jag och syrran tog längs med Akerselva i tisdags upp
till Grünerlökka.
Vi var på väg till en koncert med bl a Didrik Solli Tangen. Hade en fin utekväll
med mycket gay people. Det var en koncert till förmån för hivsjuka.

Grönlands Torg med trevliga uteserveringer är också ett ställe jag har upptäckt.
Gick aldrig dit förr. Oslo har vaskat fram och förbättrat sina smultronställen på
östkanten. Syrran bor i Gamlebyen, ett ställe som var slitet och slum förr,
nu är gamla byggnader restaurerat och mycket nytt byggs.

På något sätt känns det som om äktheten finns kvar i Oslo, trots Aker Brygge
och litet annat shiny nytt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0