Mina föräldrars historia.

När jag växte upp var jag inte speciellt intresserad av att veta om mina
föräldrars förflutna, innan de träffade varandra och bildade familj. I
vuxen ålder har jag ångrat detta många gånger, för det finns luckor och
jag undrar hur de hade det i unga år. Min far älskade att berätta historier,
både påhittade men även från sin barndom. Dock skulle jag vilja veta
så mycket mera. Därför kommer jag då och då berätta lite om min
uppväxt här på bloggen så att mina barn så småningom när intresset
kommer kan gå in här och läsa min historia.
 
Min mamma blev född i Nordvågen i Väst-FInnamark. Hennes mor som
det sägs att jag liknar, dog när jag var mycket liten men min morfar träffade
jag vid två tillfällen som jag kommer ihåg. Han hade invandrat från Finland.
Hon hade sex syskon, två brödre och fyra systrar. I dag är alla sju syskon
döda. Alla bosatte sig i Finnmark fylke, Norges största. De var utspridda
över hela fylket så det var inte så ofta vi träffades. Lite umgänge blev det
på somrarna med mostrar och morbröder samt kusiner. Dock finns det
kusiner jag knappt har träffat.
 
Min pappa föddes i Tana där jag och mina syskon är uppväxta.Hans mor
var same och kom från norra Finland, hans, pappa invandrade från
Rovaniemi i norra Finland. Han hade fyra syskon där en syster och bror
dog i unga år. De var tre brödre kvar och alla bodde kvar i Tana. De är nu
alla döda. På min  pappas sida har jag tio kusiner och de som bor kvar
i Tana umgås jag med när jag är där på sommaren.
 
I Tana har jag mina rötter som jag aldrig kommer ifrån och det vill jag heller
inte. För mig är ursprunget viktigt, uppväxten, miljöet, traditioner. Jag
kommer fortsätta skriva då och då, som jag kommer i håg hur det var. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0