Har aldrig trodd på EU

 I december får EU fredspriset. För att för många år sen samlat i hop de flesta av Europas länder som från början var en ekonomisk gemenskap där man slopade tullar mellan ländern, blev man en union och stärkte banden mellan länderna som valde att ingå i unionen. Försöker komma på vad EU har gjort för freden. Alla länder i EU var i fred med varandra när EU skapades som en fortsättning av EG. Norska Nobel komitéen har sina skäl tydligen men märkligt är det. De ekonomiska problem som har kommit de senare åren med länderna i syd är inte förvånande.  Europa består av väldigt många länder med olika kulturer och värderingar och sånt kommer fram så småningom och speciellt när ekonomin skall synas.

Eftersom jag jobbar inom flygbranschen har jag haft möjligheten att jobba med andra länder i Europa. På nittiotalet var det väldigt nära samarbete med England och Holland, två länder  man tycker är "som vi". Det är en stor skillnad  både i byråkrati och tankesätt. Jag har samarbetat med portugiser och spanjorer, en enorm skillnad mot hur vi jobbar i Sverige. "Superlandet Schweiz" som äger det bolag jag jobbar i är mycket konservativt och byråkratisk. Vi är olika på många sätt men visst är det även många likheter. Det som är bra är ju att vi har så olik  kultur och levnadsätt. Vi kan lära av varandra om vi vill.  

För Sveriges del vore det bästa att hålla sig utanför. Jag röstade inte för att jag fortfarande har mitt norska medborgarskap och fick inte rösta. Sverige är så långt framme jämfört med de flesta länder i unionen och problemet är att många länder fattar inte eller vill inte fatta det. Nu i kristider inom  unionen då skall Sverige som ett  i stort sätt välskött ekonomiskt land vara den tillsammans med några andra liknande länder som skall rädda de som inte har skött sig ur sin kris.

Jag är orolig för att den norska Nobelkomitéen har valt fel tidpunkt för att utdela ett i mina ögon oklart fredspris. Som situationen ser ut nu med oenigheter mellan de länder som har skött  sin ekonomi och de som definitivt inte har gjort det och som fortfarande kräver hjälp kan det uppstå stora problem. Det kan i bästa fall bli unionens fall, det kan i värsta fall bli krig.

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0