Rysskyla.

Av någon anledning inbillar man sig att i en huvudstad skall det aldrig bli så
där Norrlandskallt eller för den delen den hemska rysskylan som de hotar med
på väderrapporten ilbland. Så är det dock inte, denna helgen har börjat med runt
- 25 grader var man nu bor i Stockholmsområdet. Det är vackert med strålande sol
och blå himmel till den vita snön. Så vackert kan det även vara med endast - 5 grader
som man ju bättre kan tolerera. Folk runtomkring envisas med att så skall det vara
på vintern och visst klarar vi oss med rätta kläderna och bla, bla, bla.
Jag orkar knappt lyssna. Hela min barndom var det kallt från november till april och
som värst inget ovanligt med - 30-35 grader. Det bet ordentligt när man skulle ut.
Det var att vänta på skolbussen tidiga morgnar och med mörkret runt omkring,
samma sak när man skulle hem. På rasterna var det bara att ge sig ut för att få
frisk luft. Då stod man och huttrade till det ringde in till lektionen. Visst de härliga
skidturerna man kunne ta från februari och ut april då temperaturen kanske låg runt
-10 till -15 grader, är något att minnas. Isfiske på en sjö några kilometer bort, eller
klättringen upp berget så det tog ytterligare kilometer att klättra upp till.
Fast det verkar som man kan i dessa kalla vintertider även åka skidor i storstads
området så kanske ska jag byta ut mina gamla trädskidor men några nya i plast.
Dock skall jag hitta ett område att skida i, på nya golfbanan kostar det pengar att åka
och det har man ju inte varit van vid att få betala för att åka. Det är väl det som är
skillnaden melloan landet och storstan. Om man inte bor i Oslo förstås, där marka
ligger runt hela stan och det bara är att sätta på sig skiderna och åka ut.i


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0