För tio år sedan

För tio år sedan var jag i Havanna på Cuba. Vi flög för cubanska flygbolaget Cubana till Paris, London
och Madrid så det blev en hel del samarbete. Det var andra gången jag var på Cuba. Det var förstås
mycket intressant att komma dit, ett land som ligger så många år efter t ex Sverige. Vi träffade många
trevliga personer på Cubana, problemet var att det var svårt att kommunicera då dera engelska inte
var så bra. Jag kommer i håg att jag skulle hålla en kurs i tjänstgöring på engelska och hade med mig
en steward från vårt bolag att tolka till spanska. Det var svettiga lektioner.
Mina två vistelser där var mycket trevliga, våra crew som var där ofta drog mig med engång för att
köpa cigarrer. Vi hamnade i ett litet eländig hus där en familj i stort sätt levde på ett rum och kök.
Vi blev väl mottagna och de drog inte lite pengar på cigarrerna. 
Idag för tio år sedan blev Anna Lindh mördad på NK i Stockholm. Då var jag alltså på Cuba och fick
reda på detta. Det blev förstås en chock för oss som var där just då. Anna var en politiker på väg
att bli Sveriges första kvinnliga statsminister. Medan kvinnor blir statsministrar i övriga nordiska
länder har Sverige ännu inte lyckats. Utan att sympatisera med den politik som Anna föredrog så
tycker jag det är en stor skam att Sverige aldrig har erkänt att mordet var politisk utan man anser
att det var vilket överfall som helst. Mördaren visste vem han gav sig på, han hade lyssnat å ett
tal hon hade hållit någon vecka tidigare. Mördaren visste vem hon var.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0