Gilla olika

EU  valet chockade många, även jag. Är Europa verkligen tillbaka till 30 talet eller början till något liknande?  I samband med detta har en tidning dragit igång kampanjen "vi gillar olika" Det kan jag stå bakom. Redan på 60 talet beundrade jag Martin Luther King och när Tommie Smith stod med rak hand på pallen i Mexico City visste jag att orättvisor pga hudfärg kan inte vara tillåtet. Men vi är olika och tänker olika och tycker olika. Av den anledningen uppstår rashat och inte bara det utan även hat mot människor som är av ens egen ras. Rasistordet är tyvärr urvattnat, en svensk som generellt har något emot norrmän kan även bli kallad rasist och det kan han ju inte vara utan mer än  okunnig skitstövel.
Jag brukar kalla mig färgblind, för  mig är president Obama varken svart eller vit t ex. Min dotter gillar olika, dels pluggar hon i en skola där studenter från hela världen studerar och hon har kompisar från alla världsdelar. Sedan när hon var så där 6-7  år och vi brukade träffa hennes brors systrar så såg hon ingen skillnad mellan brorsan och hans äldsta syster fast systern är adopterad från Korea. För henne var de bror och syster, hon såg inte olikheten. Jag brukar säga att hon är med och gör världen mindre. Även min son är för att gilla olika, han har vänner från andra länder som han umgås med.
Jag själv då,, jo det finns invandarare i mitt umgänge. Människor som har bott här länge och har etablerat sig och som känner sig som svenskar. Fast jag är ju själv invandrare på något sätt. Jag, kom till Sverige då jag hade gift mig men som skandinav inte hade några problem med att komma in i samhället.  Men som mina utländska vänner, är jag inte svensk, jag har behållt mitt norska medborgarskap för det är inget som hindrar mig att ha det. Så när tidningen har kampanjern " vi gillar olika" då är det svenskar de hänvisar till. Men jag då, som ickesvensk, får jag vara med i kampanjen? Måste alla vara svensk i det här landet? Det måste ju finnas invandrare som inte är tvunget att söka svensk medborggarskap pga förföljelse i hemlandet, och som fortfarande har en stark tillhörighet till sitt hemland som inte vill vara svensk medborgare. Är vi uteslutna då? Problemet med media och även politikere är att alla skall vara svensk eller känna sig som svensk. Varför? Är det det där gamla storhetsvansinnet att vara svensk det är bäst i hela världen?  
Vi andra som bor i Sverige men inte är svenskar, ska vi stå utanför? Då kan de ju ta bort den här kampanjen, då tycker de ju inte " vi gillar olika" för alla ska ju vara lika "svenskar".


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0