Yttrandefrihet och demokrati

Det är något jag helt står bakom. Jag är födt i ett land som jag anser är en av de mest öppna demokratier i världen och jag bor i ett land som även hör til de mest öppna. Vi får säga och tycka vad vi vill publikt i media och sociala medier. Vi kan även verbalt uttrycka oss hur vi vill. Fast det finns regler, man får inte uttala rasistiska åsikter eller homofobiska åsikter, då kallas det hatbrott.  Men vi får tydligen uttala vad som helst mot och om religioner. Var är respekten då? Det finns djupt troende inom alla religioner och inom islam är det extra känsligt. Måste vi då rita rondellhundar föreställande Muhammed? Vad är vitsen med det? Nu dör oskyldiga människor därför att en konstnär som ritar rondellhundar föreställande Muhammed åker runt och håller föredrag, om vad? Sin rondellhund? Har han inte lagt av sedan alla incidenter har hänt sen dess. Judarna blir förföljda och dör som en fortsättning av detta. En helt oskyldig människa dog i Köpenhamn samt en judisk vakt. Är det värdt det för att i yttrandefrihetens tecken rita en rondellhund som muslimer blir vansinning över? Jag är definitivt inte speciellt imponerad av islam.än mindre av Muhammed som jag har läst en del om, men jag har respekt för de som tror på det riktiga islam, inte det fundamentalistiska eller överhuvud den förvrängda  islam som IS och andra terrorgrupper reprsenterar.
Det intressanta är att människor som intervjuas i samband med terrordådet i Köpenhamn tycker att det är förfärligt att detta händer i yttrandefrihetens namn men ingen tänker till att varför hände det här. Att det i förlängningen beror på en rondellhund föreställande Muhammed som vi inte vet hur han egentligen såg ut.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0