Roadtrip med kusinerna

För en vecka sen åkte två kusiner och jag västöver i Finnmark län för att kolla på min mors födelsested Nordvågen. Ena kusinen hade lånat ett hus på vägen där vi tillbringade två nätter med mycket snack och skratt. När man inte träffas mer än vartannat år så blir det mycket att prata om. Vi är ungefär lika gamla, snart är alla pensionerade och våra barn är vuxna. Båda kusinerna har barnbarn och ägnar förstås tid åt dem. Vi har olika och lika minnen av barndommen. De har mer samisk bakgrund än jag, den ena fick lära sig samisk hemma, den andra hade möjligheten då båda föräldrarna kunde samisk men fick inte lära. Det är något hon har slitit med under uppväxten. Jag själv, endast norsktalande kom med min mor och två systrar några somrar till Nordvågen där vi hälsade på morfar och morbror. Minnen kom emot mig, platser vi lekte på, men vilket hus vi bodde i kommer jag inte ihåg. Det blev att hitta morfar och mormors gravar på kyrkogården. âven morbrors grav hittade jag. Vi hade supertur med vädret oh fikade i sommarstaden Honningsvåg körde till flera olika fiskeläge på ön och kom till slut till Nordkapp. Där blåste det något enormt oh inträden för att komma in till platån var såpass hög så vi skippade det. Turen blev mycket vällyckad oh det var fantastisk att få upplev min mors födelseplats igen. Hon fick inte komma dit så ofta då det var full fart hemma på gården. Jag själv har alltid kunna välja hur ofta jag vill besöka min födelseplats.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0