Nu igen men vem är förvånad.

Gick som vanligt till OP centret i morse för att få en kopp kaffe. Promenaden från Stadsbiblioteket blev kall och sur. TVn var på och varför reagerade jag knappt när nyheterna kom med sprängningarna i Brussel, jo därför att inget sånt förvånar mig längre. Jag förväntar mig detta och snart är andra storstäder eller andra viktiga ställen föremål för attentat. Det finns krafter, IS förstås men även andra grupper från Midt-ôsten som hatar vårt västliga sätt att leva och därför vill visa oss sitt hat. Vi är fortfarande så snälla och förstående här i väst. Vi har levt så länge i vårt öppna och fria samhälle till skilnad från våra vänner i öst Europa som levde så länge i ofrihet bak  järnridån.  Vi tror gott om alla men i öst är de skeptiska och mistänksamma. Vi tar emot människor utan urskilnad, placerar dem i egna bostadsområden att leva sitt liv som de alltid har gjort, fast de har fått chansen att leva ett fritt och självständigt liv. Vi är många som inte är förvånad, som förväntar att attentat ska ske och kommer att ske, medan våra politiker verkar tro att det är engångshändelser varje gång. Nu ska vi ta tag i detta. säger de, med samarbete. Men sätt igång då, det är  Europa, det är EU för Guds skull. Vi måste kriga tillbaka tillsammans. Alla måste förstå detta.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0