Nu läser jag

Värmen har hållit i sig sen jag kom hem, har bara haft några enstaka regniga dagar. Jag sitter ute och läser. Jag fick med mig två intressanta böcker från min semester i Norge. Det är böcker som beskriver historen hur det var i länet jag kommer i från, Finnmark; under andra världskriget och hur ryssarna befriade Finnmark från tyskarna men turlig nog drog sig tillbaka och lämnade över det till fria norska styrker. Den andra boken beskriver hur norrmän flyttade östover till Ryssland på 1800 talet och tidigt 1900 tal. På den tiden flyttade ju skandinaver västöver till Amerika men uppe i norr valde ett fåtall att flytta österut då under tsartiden. De fick det inte lätt under revolutionen 1917 och många flyttade tillbaka till Finnmark. För mig som kommer därifrån är detta intressant historia. Kommer nog att gräva mig ner i fker böcker framöver som handlar om historia.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0