Tyst minut på IKEA

Livet måste gå vidare sägs det. Javisst, vi som inte var drabbade klarar väl av det men de som dog och skadades, många skadade kanske får men för livet. Deras familjer, hur går de vidare. Jag kan inte få bort dessa tankar ur huvudet, därför var det så naturligt att ställa sig upp i IKEA restaurangen och stå tyst en minut för just dem, inte för något annat. När min son ringde mig på eftermiddagen och frågade om jag var i stan så sa jag nej. Jag hade varit i Täby hela tiden och hade just kommit hem. Har du hört på nyheterna frågar han. Ja, säger jag, jag kollade i morse på vad som händer i Syrien efter gasattacken och USA bombningar dagen efter. Men det har ju varit en terrorattack på Drottninggatan, säger han. Jag slog på TVn och där blev jag sittande resten av kvällen. Jag följer händelserna i Syrien och annars i Mellersta Östern, IS, Assad, andra grupper i Syrien som krigar, Irak, Iran, Turkiet. Länder som är så upptagna av en religion som går ut på att förtrycka, kriga och som inte har utvecklats i takt med övriga världens framsteg. Spridningen av denna religion i moderna västvärlden eftersom flyktningar och andra från dessa regioner tar sig in i Europa. De extrema förstör för de som kommer hit från dessa områden och vill leva som vi lever. Så jag var inte förvånat över denna attack, tvärtom tänkte jag ibland, när sker det här och nu hände det.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0