Är det nu det tar slut, friheten för våra tjejer?

Jag är så upprörd, arg, hatfullt, jag märker att dessa ord är för svaga. Det finns inga ord för hur jag känner. Två unga skandinaviska tjejer halshuggna i Atlasbergen. Hur är det möjligt frågar sig många? Det är möjligt varför fattar ingen det. Detta är inget som är sånt som bara händer. Detta är inget man kan bortförklara, lika lite som man kan bortförklara de kvinnor som togs som slavar och våldtäktsoffer av IS . Och dessa djur till män som attackerar två oskyldiga tjejer som i tron att de fortfarande kan åka ut i världen och upptäcka den. De har ingen aning vad som ska hända, de lever det liv de har rätt till och har fortfarande förtroende för människor. Jag tänker på min dotter som lever utomlands, som har lärt sig av mig att hon har rätt till frihet att leva som hon vill och upptäcka världen. Även hennes kompisar är fria tjejer som är självständiga. Nu blir deras frihet mer och mer kringskuren, även här hemma. Måste jag nu bevaka vart hon vill resa, alltid tänka sig för. Jag har redan varnat henne för att alltid vara uppmärksam när hon är ute. Men detta i Atlasbergen övergår mitt förstånd. Läser nu om svenska jihadister som återvänder till Sverige och ska få hjälp att återanpassa sig till svenska förhållanden. Hur många av dem har inte halshuggit människor under IS' terror? Varför tar man inte mer reda på vad de har gjort. Krisförbrytare i Rwanda och under Balkankriget blev tagna inför rätta och dömd men dessa radikaliserade galningar får komma hem som om de varit på semester. Dessa äckliga mördare får förmodligen stränga straff i Marocko och det är bra för här hemma i Skandinavien skulle det inte bli lika strängt. Jag tänker på tjejernas familjer. Det måste vara totalt fruktansvärt för dem. Hur klarar man sig igenom detta? Hur kan man leva sitt liv vidare?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0