Sommar vid Tanaälv

Kunde ha badat i älven

Jag har tv väskor med varma kläder, tröjor. träningsbyxor, turbyxor och regntäta jackor och så mina vandringskängor. Jag har inte använt något av detta hittills. Däremot har jag inte mycket sommarkläder och definitivt ingen baddräkt. I torsdags blev det baddag med kusin och hennes barnbarn i den fina Tanaälven men jag fick bara vandra i vattnet som var varmt och skönt. Det är sommar och varmt här norr om polcirkeln, Okey det regnade hala dagen i dag och det var skönt men om några dagar är det sol igen men till mer humana temperaturer så jag kommer mig till fjällen och får njuta mer av den fantastiska natur som finns. Men redan i morgon hoppas jag kunna ta med brorsans jyckar på en tur i naturen. Ska bli jätteskönt.

Tana

(null)

Dagens lilla promenad till Tanaelv

Delko och Sarek

Hetebölge på norska

Jag var så glad när jag kom hit för drygt en vecka sen och fick med mig finvädret från Stockholm. 22-24 grader plus var precis så härligt lagom och solen som sken dygnet runt och en bris så lagom. I lördags umgicks jag till sent på natten med kusiner och käkade räkor och drack vin och detta i mitt hus jag hyr. Vi hade varit på marknad hela dagen och ätit god middag på en restaurang. Sen i går fick jag flytta till brorsans hus på ett dygn för jag är just nu hundvakt åt två sköna engelska settrar. Här sitter jag och nu är temperaturen uppe i 30 grader och den långa turen jag hade tänkt ta hundarna med på är helt uteslutet nu i värmen. Jag tog de med ner till den stora Tanaälven där den ena tog sig några bad, själv är jag en riktig badkruka som brukar skoja med mina vänner att ska jag bada så får det bli i Grekland. Hundarna ligger just nu inne, ja fast den ena ska förstås kyla ner sig i ett skitigt dike och lägger sig sen på terrassen i nån skugga. Jag själv flyttar mig från terrassen till inomhus och sen ut igen. Man måste ju även njuta utomhus. Brorsan har inte mycket svalkande förutom vatten och jag grämer mig över att jag lämnade både saft och cola zero kvar i mitt hus. Nu får jag bara vänta på att brorsan dyker upp i eftermiddag för jag är bjuden på grillparty hos kusin och hans fru. Och i morgon fortsätter hetebölgen, herregud vi är faktisk på över 70 breddgrader nord, långt nord för polcirkeln.

Bilder från Tana, Norge

Min utsikt i sommar

170 mil eller är det 180?

Hur som helst så är det långt att köra. Som vanligt satsade jag på Luleå som mitt enda stopp på resan. Att köra genom Sverige är bra, vägarna är suveränt fina med motorväg lite här och var och och annars bra standard. Dock kommer det lite vägarbete och vägar som är svåra att köra om jobbiga husvagnar t ex. Norra Sverige består mest av skog och höga tallar och granar kantar vägarna, inte så mycket utsikt bortsett från Höga Kusten som är vackert. Ankomst Luleå visade sig att jag hade bokat hotellet till dagen efter men det gick bra att boka om. Det blev middag med vin i restaurangen och det är man väl unt efter denna 90 mils långa resa. Sen var det att ta tag på nästa och sista etapp, Haparanda och sen över i Finland. Vilken tur visade det sig att jag tankade fullt i Sverige för sen dök det på problem när jag skulle handla både i Tomteland i Rovaniemi och senare bunkra upp mat i Sodankylä. Mitt kort fungerade inte! Men va nu då, sur på hela Finlands kortsystem och märkligt då jag hade använt samma kort året innan. Ok bara köra på, tur man hade inhandlat en sallad i Haparanda som jag kunde äta vid en vacker sjö i norra Finland. Renarna höll sig undan vägen så jag kunde köra fort. Det är så vackert där uppe, öppna vidder framför mig och solen som följer med hela tiden. Den går ju inte ner i väst utan rullar på norröver igen. Strax innan norska gränsen fattade jag mitt kortproblem. Som vanligt hade jag glömt att öppna kortet för köp utomlands. Förlåt mina onda tankar Finland. Samma tavla har jag gjort både i München och på resa till Norge. Som tur var så var stora matbutiken i Tana öppet till 2200 på lördagskvällen och där kunde jag handla med mitt kreditkort. Jag kunde inte öppna kortet för köp utomlands i min mobil och det var irriterande. Allt fixade sig när jag kom till mitt hus och kunde få igång laptopen. Sent lördag kväll ankom jag och mitt hus jag har hyrt i minst två veckor är helt fantastisk fint och ligger nära Tanaälv med fin utsikt. Jag stortrivs och vädret är skönt med sol.

Soultrain, nej det tåget har gått

I fredags blev det promenad runt Rönningesjön med väninna och det slutade med att vi på kvällen skulle ta oss in till stan och gå på Soultrain, som arrangerar afterwork eller vad det nu är ute på terrassen på Cafe Opera. Oftast blir det ju att man håller sig i Kyrkbyn eller Täby så stan vore ju fint tyckte vi. Och på Cafe Opera hängde man ju något på 80 talet eller på Victoria som ligger i närheten. Men det är snart 30 år sen men ändå, kul att gå dit, kanske träffa någon bekant från tidigare flygbolag. Nej, det var inte kul, musiken dånade, var vi än rörde oss tyckte jag att jag hade en bas dunkande i örat. Rosevinet var surt och vi var faktisk kvar så vi tog även en cava och som vi sa, den var lite bättre. Det var folk överallt och fler blev det. Jag spanade runt men kunde inte känna igen någon. Antingen har mina gamla bekanta och fd kolleger blivit så gamla att jag inte känner igen dem eller så har de slutat gå på dylika tillställningar och jag konstaterade att det borde även jag göra. Det var skönt att få lämna och gå till T banan och sen komma hem till Kyrkbyn.