I hemlöshet

Jag har kommit in i en helt annan värld än den jag har levat och lever. Glamouren från flygbranschen och det sociala livet jag lever i Täby är så långt från vad jag upplever när jag jobbar som volontär i Stadsmissionen. Det finns så många hemlösa människor i Stockholm, många fler än vad jag har förstått. Uteliggare har man alltid hört talas om och då alkoholister och knarkare som i många fall vill leva så. Men så är det inte, det finns så många olika orsaker till att folk inte har ett hem att gå till. De flesta vill såklart ha ett hem att går till. Att stå i kö till herbergen och andra tillfälliga sovplatser som arrangeras är inte optimalt. Många drar sig för att söka sig dit då det kan vara ett jobbigt klientel där. Alla har inte missbruksproblem utan har hamnat på gatan pga arbetslöshet, ekonomiska problem och andra orsaker. Jag har mött så många olika öden när jag jobbar som volontär. På ställen där Stadsmissionen bjuder på gratis frukost eller lunch kommer även äldre pensionärer som har en låg pension och har svårt att klara sig ekonomiskt. Det är tragiskt att de ska behöva göra det. Det snackas om att sänka skatten för pensionärer eller skjuta till extra tillskott och det måste göras och tillskotten måste märkas i plånboken. Stadsmissionen jobbar hårt för att få hemlösa tillbaka till ett bra liv med boende och jobb. De jobbar tillsammans med de sociala myndigheterna. Många klarar detta men bara att hitta en bostad är jättesvårt i Stockholm. Man skulle kunna tro att antalet hemlösa skulle sjunka men tyvärr verkar det öka.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0