Glad jag trotsade kylan i går

Hade anmält mig till ett event i ABF huset i stan för att deltaga i ett event där man mindes Fadime som blev offer för hedersmord i början av år 2000. Föreningen Varken Hora eller Kuvad som jobbar mot hedersförtryck och hedersvåld arrangerade tillsammans med Humanisterna. Det var representanter från flera politiska partier och även Pia Sundhage som berättade hur svårt det är att få invandrartjejer att spela fotboll och vad de jobbar med. Hon och jag fick en dialog där jag berättade hur jag upplevde att invandrartjejer som faktisk spelar fotboll efter att ha kommit upp i tonåren försvinner helt. Det gör i och för sig även svenska tjejer men det är ändå så många som fortsätter upp i tonåren. Jag påpekade att man måste från föreningarna fråga sig varför det blir så och ta tag i tjejer och deras föräldrar och påpeka vikten hur bra det är att fortsätta. Hon tyckte jag hade rätt där och som hon sa så är det ofta så att tjejerna inte får fortsätta för sina föräldrar. Men det som fastnade var de två invandrartjejer, båda ursprungligen från Irak som stod upp och berättade om hur hedersförtrycket fortsatta fast de flydde till Sverige. Speciellt den ena, en tjej på 21 år som hade ett rent helvete under hela sin uppväxt. När hon och hennes mor till slut flydde undan pappa så har de fått flytta 14 gånger till olika platser i Sverige. Hon var så stark och hennes berättelse gick rakt in i hjärtat. Så många tusen tjejer lever under hedersförtyck och våld i Sverige idag. åra politiker har hittills inte tagit det på allvar men det måste komma. De kvinnor och män som jobbar mot detta i olika föreningar har mitt fulla stöd.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0