Har jag bara haft tur, när jag umgås med män.

Än en gång är Dramaten och halvt galna manliga skådespelare på nyheterna i hur de behandlar sina kvinnliga kollegor och även andra kvinnor. Metoo klargjorde ju tafsande av kvinnliga kollegor och nu är det misshandel och andra trakasserier. Marie Göransson är rädd när hon är på sitt jobb! Misshandeln av Josefin Nilsson kommer jag i håg. Ö Ramberg fick på tok för liten straff. Det skrev en del om detta redan då. Att dessa män har fått hålla på år ut och in är ofattbart. Men kvinnorna, varför så mesiga, vuxna kvinnor som Marie Göransson vågar inte och går undan. Det fattar jag inte. Min åsikt är att markera på en gång. Jag tänker tillbaka på mitt eget yrkesliv, har jag haft tur som har klarat mig utan påhopp och annat från män runt om mig. Absolut inte, men det har inte varit många sådana. Jag vet att jag har markerat direkt om någon har varit dum eller översittande mot mig. För inte är det bara i teaterbranschen som dessa påhopp och trakasserier pågår. Men ändå, det känns så överdrivet. Man får aldrig generalisera då jag tror att de flesta män i Sverige idag respekterar kvinnor. Men kvinnor måste tuffa till sig, inte vara så mesiga och rädda. Kanske lätt att säga för såklart fungerar det inte i alla situationer, speciellt mishandling men vanliga påhopp ska markeras mot direkt. På så vis får dessa män en tankeställare. Om det är så illa med trakasserier från män så är jag glad jag inte är i något förhållande. Jag har ju klarat mig bra i de förhållande jag haft men kanske jag skulle träffa någon galning nästa gång. Man vågar ju int ta den risken. Usch nu blev det väldigt negativt och generaliserande.

Från dagens promenad

Playa Illetes

(null)

Sista gästen har åkt

Nu är det bara två dagar kvar som jag spenderar själv här i Palma. Det har ju varit superfint och varmt sen i torsdags så jag tog en långpromenad idag. Det är så härligt att gå längsmed hamnen och till en strand en bit bort. Där blev det lunch i solen på mysig restaurang. Sen tillbaka till katedralen och en promenad hem genom smala gränder. Jag är nöjd med mina Palmaveckor och för inte att tala om den fina lägenhet jag hyr. Mina vänner och jag har verkligen njutit av den efter våra långa utflykter. Turen till Illetes beach med den sista väninnan som kom på besök blev helt fantastisk. Vädret var superfint. Sen har det blivit mycket tapas på olika restauranger och det roliga är att man har fått några favoriter man besöker flera gånger. Hit kan jag åka tillbaka.

Port de Soller

På väg till Soller

Stranddagar i Palma

Vandring i Palma

Bara nio dagar kvar i Palma

Första dagen på hela tiden så regnar det oavbrutet i dag. Det blir att stanna i min fina lägenhet tills det spricker upp under eftermiddagen så jag kan ta en sväng på stan. Jag åkte ju hit för att byta ut mars månad i Stockholm med lite bättre väder i Palma och så har det ju blivit. Man får stå ut med en dags regn. Det fina är ju besök av mina vänner, nu åkte en i går och i morgon kväll kommer nästa. Vi har haft toppenväder med strandbesök och tågresa till Soller. Mycket tapas på kvällen och såklart vin. Det blir långa vandringar och långa samtal och man lär känna sina vänner lite bättre än hemma då det ju blir korta stunder man träffas. Så om en vecka åker jag hem och då förväntar jag mig att våren är på gång för då är det ju nästan april.

Från hamnen

Från Gamla stan

Vandrar runt i Palma

Oj vad jag gå mycket nu. Gamla stan i Palma med smala gränder, många trapper och små butiker, sen kommer man ut på en lite större gata eller torg. Barer, cafe och restauranger på gator och torg. Och affärer förstås. Har redan några favorit tapasställen som ska besökas när nästa väninna kommer hit. Området vid katedralen är jättefint och själva katedralen är enorm. Strandpromenaden är fin med alla båtar som ligger i hamn. Finns trevliga restauranger där man kan ta ett glas vin eller en cappuchino. Stan är helt enkelt perfekt en mars månad med sol och värme.

Med goda vänner i Palma

Vyer från Palma

Palma de Mallorca

Nu är jag här sen i lördags och allt är så bra. Lägenheten jag hyr är stor och läcker. Två sovrum så mina kompisar som kommer hit får eget rum. Temperaturen är runt 10-20 grader, mer vår än sommar men vad gör det när man slipper kyla och snö. Vi har utforskat Palma i några dagar nu och träffat gammal kollega som har gett oss en del tips. Från i morgon är jag ensam men några vänner står på tur att komma hit. Jag är gärna ensam som jag var i Las Palmas förra vintern, men det är så klart kul att ha lite socialt liv också. I Las Palmas hade jag en väninna som kom några dagar, en kusin med fru och förstås crew från mitt gamla bolag. Det blev precis lagom och det blir det även här. Utflykt till Soller ska göras, sen vet jag inte. Jag är här i dryga tre veckor och Palma med strandpromenaden och stan i övrigt med charmiga torg räcker långt. Det är inget badväder men det gör mig inget. Jag älskar att promenera och kolla runt så det blir nog en hel del långpromenader.

Snart i väg

I morgon åker jag till Mallorca på tre och en halv vecka. Ska bli så skönt med värme runt 20 + och ljust lite längre än hemma än så länge. Så kul att Maria min exkollega och vän åker med redan i morgon. Hon stannar fem dagar. I onsdags bjöd hon med mig på filmpremiär av filmen Kapernaum. En intressant film om syriska flyktingar och deras liv i läger i Libanon. Mycket bra film om hur svårt människorna har det som flyktingar. I går blev det sista spinningen innan resan. Jag verkligen gillar spinning. Man har en stor skärm framför sig och inbillar sig att man cyklar i Egypten, Santorini och flera andra platser. 45 min går på nolltid och man är svettig och mår bra. Nu får det bli promenader och några powerwalk.