Riktiga stockholmare, finns dom?

Umgängeskretsen härom kvällen var norrlänningar och jag själv som härstammar ännu längre norrifrån. Från det underbara Tana i Nord-Norge, längst i norr. Har du några riktiga stockholmare som vänner var frågan. Underförstått att alla som bor i Stockholm i dag är inflyttade. Stockholm i denna diskussion menades Stockholm och kranskommuner. Jag fick tänka efter och kom på att, ja det har jag. Flera stycken faktisk, som är födda och uppväxta i Stockholm. Varför folk undrar om man har stockholmare som vänner, torde vara att stockholmare har en stämpel på sig att vara överlägsna och högdragna och har svårt att umgås med folk från andra ställen. När jag flyttade från Malmö, där jag hade bott i 8 år, till Stockholm, var mina skånska vänner mycket oroliga över att jag inte skulle få några vänner i Stockholm. Skåningar är väldigt skeptiska till stockholmare. Jag kan bara konstatera efter alla år i Stockholm. Det är inga problem att få vänner, varken stockholmare eller inflyttade. Stockholmare är som vi andra, människor.


Kommentarer
anne

stockholmare...nja jag är en stolt finne från täby det är inte illa de heller... ha det kram...

2009-02-16 @ 22:39:38
URL: http://mormoranne.blogg.se/
Anonym

Jag räknar dig som stockholmare. Det du!

2009-02-17 @ 10:56:18


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0