Svart i det vita Täby

Långt ifrån Husbys bilbränder och rasande ungdom i gatorna bor Asse i det lugna
och vita Täby. Han spelar fotboll, umgås med jämnåriga killar, bor i villa och har nyss
tagit studenten. Asse är svart, adopterad från Etiopien, ett hittebarn som vid sex års
ålder kom till Sverige i mycket dåligt skick, till sina adoptivföräldrar och syster.
Asse är så långt det går inte i närheten av sina jämnåriga killar i Husby. Han har varit
svensk sedan han kom hit vid sex års ålder. Han ingår i en svensk familj men ser inte
svensk ut förstås. Är det ett hinder för att bo i det vita Täby? Jag har inte funderat över
det för de gånger jag har träffat Asse (inte så många) så har han varit så med i
gemenskapen och i kamratskapen med sina killkompisar.
Därför blev jag så glad när jag nu på en studentmottagning fick höra hur kul han hade
haft på de olika flaken han åkte på ( t o m  med ungdomar från Danderyd hör och
häpna).  Han har säkert fårr gliringar och rasistiska påhopp under sina år här men
ändå skönt att veta att han till vardags kan leva ett helt normalt svenskt liv.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0