Jag är muslim

Nej det är jag inte men jag har kollat på första programmet om muslimer på TV. Ett mycket intressant program och redan i första delen får jag bekräftat det jag alltid har trott. De är människor som vi, några tar lätt på att vara muslim, andra tar det mer allvorlig. Som religiösa kristna ungefär. Jag skulle som kvinna aldrig kunna vara muslim med de regler som följs för flertalet muslimer. Det ska bli intressant när kvinnans roll tas upp i programmet. Vad säger Koranen om kvinnans ställning och vad har sen kommit till i efterhand på grund av kultur och heder. Som barn gick jag och mina syskon i söndagsskola ditskickad av vår far som inte var speiellt religiös. Han var nog mer en sökande person. Vet inte om söndagskolan gav så mycket men min far brukade berätta mycket från bibeln och det som fastande var Johannes döparen och Jordanfloden och mycket om Jesus förstås. Man hade ju förstås kristendomskunskap i skolan så det sitter i en mycket fast jag inte har läst Bibeln. När jag och min dotter var på resa i Jordanien fick vi se Jordanfloden och stället de menar Jesus blev döpt. Det gav stort intryck på mig. Någon barnatro har jag i mig men som muslimer, judar och kristna tror att det finns en Gud någonstans på riktigt har jag mycket svårt att tro. Jesus var en snäll person som gick runt på jorden och gjorde gott. Att han fick fiender och torterades till döds är inget konstigt för den tiden men också idag sker brutalt dödandet. Om det finns en gud så finns han inom oss så meningen är att det är vi som ska göra gott för varandra. Tänk att något så enkelt ska vara så svårt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0