Borgerlig konfirmation i Norge

Min systers ena barnbarn konfirmerades nui  maj och eftersom jag hade planerat en tur för att besöka mina två systrar så passade jag på att vara med och se vad detta var för något. Jag hade såklart förutfattade meningar. Ett tjugotal ungdomar i femtonårsåldern var samlade och så förstås familier, släkt och vänner.  De hade gått en kurs i ca sex veckor där etik, moral, att utrycka egna åsikter, visa respekt, hur man hanterar  sociala medier etc. var huvudämnen.  Budskapet är att gå ut i vuxenlivet och ha bra värderingar och sjäv ta beslut om hur de väljer att leva sitt liv med att tro eller inte tro. Det blev en mycket vacker ceremoni med mycket musik, klassisk som modern, Det var taler, en ung kvinna i 30 årsåldern hade ett mycket bra tal till konfirmanderna.  Även några av konfirmanderna berättade hur de hade upplevd kursen. Ingen av mina barn valde att konfirmera sig och jag skulle önska det hade haft möjligheten med borgerlig konfirmation.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0