Pandemin på TV

Kollar på Sverige direkt. Det har länge varit en åldersdiskriminering i Sverige och det märks ännu mer nu i coronatider. Tur man inte har barnbarn i dessa tider. Det lydiga svenska folket. äldre förstås, har inte fått träffa eller krama sina barnbarn på månader. Barn smittar inte eller kan mycket sällan bli smittade läser man ofta. Den frågan kommer inte upp. Intressant med pappan som ser sina barn vara traumatiserat vid 20 års ålder då de blir programmerad att inte träffa eller vara nära farmor, sen släpper han lite på restriktionerna och då är barnen blyga för farmor.
 
Amelia Adamo är en tuff dam som håller på sin rätt att krama sina barnbarn. Hon vet om många som inte har träffat sina barnbarn på mer än ett halvår. Även jag känner någon och det är tragisk. En kvinna 70 + vågar gå på promenader, men hon får inget sällskap  för hennes nära vänner vågar inte fast de har bra hälsa.
 
Jag förstår att jag inte har lika bra lungor som en 20-30 åring men ut och vandra kan jag likafullt. Som en läkare sa i programmet. Det viktiga är att hålla avstånd och hålla händerna rena. Övriga rekommendationer om att stänga in 70 +, alla över en kam, är inte vetenskapligt fastställt. 1,5 miljoner människor över 70 + bor i Sverige. 250000 av dem bor på äldrebolig eller har hemtjänst och det är de som i första hand är drabbade.
Det är de som är de sköraste. Jag påstår inte att övriga är helt friska men de lever ett normalt liv i sina hem. Många har säkert någon sjukdom och får den vård de behöver. De kan säkert själv bestämma hur de vill ha det under pandemin. 
Vi är inte omyndigförklarade, inte än.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0