Den digitala världen.

Var på en föreläsning i måndags på Stadsmissionen som handlade om hur vi äldre klarar av att leva i dagens digitala värld. Jag blev förvånad av hur många äldre som lever delvis eller helt utanför denna värld och hade många kritiska röster. Stora problemet var att man känner sig övervakad och värre ska det bli verkade de flesta tycka. TIll viss del kan jag hålla med, man blir irriterad av hur reklamen väller över en så fort man söker efter något på nätet. Sen att kontanterna försvinner mer och mer är inget  jag önskar. Visst finns det saker att oroa sig över men att dagligen kunna använda sig av detta tycker jag bara är till hjälp. Sen är det ju så att man kan välja sjäv hur mycket man är på sociala medier och man kan stänga av reklam som kommer på email. Jag använder laptop och mobil flera gånger per dag för att söka allt från när buss och tåg går till att googla på info om olika saker. 
Så klart att de använder en mobiltelefon men det verkade som om alla inte hade koll på hur en dator eller Ipad fungerar.  Det var mest kritik på hur jobbigt det är när jag tycker tvärtom. Det finns många ställen i stan där man kan få hjälp och lära sig hur det fungerar men då måste  man gå ut på nätet och hitta dessa ställen. Många hade tydligen aldrig jobbet med en dator i sitt jobb vilket ju gör det svårare att bli van och vän med datorn. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0