Många bra serier

Det har blivit många serier att kolla på under pandemiåret och vissa är förstås bättre än andra. Jag gillar ju engelska serier och sen tycker jag att även Norden har många bra exempel och speciellt danska. Fast de två som jag verkligen har fastnat för är den tyska serien Weissensee om hur förhållanden var i Öst-Tyskland fram till murens fall.
Mycket intressant för det är beskrivning av hur det var fast det ändå är fiktion,
Den senase jag har kollat på är spansk och heter, Amelia genom kärlek och krig. Serien handlar om spanska inbördeskriget som tog Franco till makten och sen kommunismens stordagar. Den är bra och vad lär man sig av dessa två senast nämda serier. Jo för att i ytterkanterna, det må gälla både åt höger och vänster, utbreder sig korruptionen  bland makthavarna. Det gäller att roffa åt sig från folket som oftast lever i misär. Sen har vi angiveriet. Att skvallara  på sin granne, sin kollega, sin chef för att få egna fördelar efter att ha blivit rekruterat eller även hotat av mynidgheter. På toppen av detta har man det värsta, tortyr och  arkebusering.
 
Det här är serier som speglar förr i tiden men tyvärr så har vi sådana stater fortfarande runt om i världen. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0