Vad är vänskap?

Vi har väl allihopa vänner och bekanta. Många har få, andra många och några kanske ingen. Man måste våga för att få vänner och bekanta. Man måste visa vem man är, våga vara sig själv och kunna se vem man kan få en fin kontakt med så det kan utvecklas till vänskap, annars blir det bara en bekant. Det är inte lätt att vara vän, man ska stötta vid problem, man ska vara där när vännen behöver en och ha förväntan att vännen ska göra det samma för en själv. Det är viktigt att kunna skratta tillsammans, skratta åt sig själv, kunna ge kritik och kunna ta emot. För ingen är perfekt. inte heller vännen. Men det fungerar inte alltid så, man blir besviken, arg och snackar skit bakom ryggen. Nej, det är det man inte får göra, man ska tala direkt till personen vad man tycker har gått snett i vänskapen. Försöka klargöra, lyssna även till vad vännen har för åsikt. Det är alltid två sidor av en sak men tyvärr så fungerar det inte alltid. Jag har många vänner, några få nära och flera som jag ändå kan prata med om det mesta. Jag är så glad över det så därför blir det inte så dramatisk när någon vän försvinner uti periferin. Jag har fått rådet av min kloka dotter, använd inte energi på negativa personer eller personer som du märker inte bryr sig. Gör inte det.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0