Harrelv

Harrelv, den bygd jag är uppväxt i. Det rinner en liten älv eller kanske hellre en stor bäck
genom bygden där vi fiskade öring och harr. Det verkar ju som namnet kommer från fisken
harr. Älven/bäcken rinner ut i den stora Tana floden där man fiskar lax på våren. En dryg
kilometer innan man svänger in till mitt  barndomshem, Moland, sitter en skylt där det
står Harrelv.
Så många gånger har jag och mina barn efter 200 mils körning på två dagar passerat denna
skylt och vetat att nu är vi framme. Ca två veckor har vi njutit av natur och lugn innan vi har
börjat vår resa hem igen.
Det är ett problem med detta fina namn, märkligt kanske men så är det. Många av den samiska
befolkningen tycker att det är fel namn, det skall heta det mer samiskklingande Harrejok eller
Harrejoka. Så brukade den samiska befolkningen säga om bygden. Förnorskningen satte igång
på femtitalet och då kom skylten upp. Jag är växt upp med skylten och namnet Harrelv så
låt mig få göra det. Berätta gärna den samiska historien om namnet och bygden. Det är
intressant för jag gillar historia överlag. Inte bara från min lilla bygd i en utkant av världen utan
även från andra utkanter i världen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0