Tur till Tanahorn

Tana kyrka

Kyrkofåren

Från kyrkvärd till fjälltur

Förra veckan var det dags att vara kyrkvärd för den öppna sommarkyrkan. Hade anmäld mig även i år då det fungerade fint förra året. Men vad shit happends fick jag klart för mig när jag såg fårflocken ligga på kyrktrappan. Kul med kö till sommarkyrkan tyckte jag först men när jag fick fåren från trappan såg jag all fårskit som låg utspridd på trappan, på rullstolsrampen och på gruset. Vad göra? Ju börja städa såklart men uppgiften verkade omöjlig eftersom jag bara hade en kvart innan kyrkan skulle öppna. Efter tio minuter kom en bil körande och ut hoppar en tjej som säger att fåren är hennes. Ok, jag satte henne i jobb och vi fick det någorlunda rent till första besökarna kom. Sen blev det trevligare med besökande från olika länder. Kyrkan är vacker och folk är intresserade. Många trevliga samtal blev det. På kvällen blev det konsert på samiska i finska Utsjok. Körde dit med kusin Inga som förstås pratar samiska. Fast jag inte gör det så gillade jag musiken och joiken. Torsdag tog vi fatt på vandringen till fjället Tanahorn. Vi körde nio mil till Berlevåg långt ute på Varangerhalvön och gick fyra kilometer till hornet för att kunna se utöver Nordishavet och Barentshav. Tyvärr var det dimma över hela Tanafjorden och utöver havet men turen var mycket fin ändå. Jag måste dit igen i strålande sol när nu det blir. Sen blev det besök från södra Norge av vänner till min bror. Det blev två fina dagar med mycket snack och skratt. Igår gick jag till grannbygden och träffade gammal barndomskompis om jag inte sätt sen vi gick i skolan för över femtio år sen. Mycket trevligt det med. I dag, god middag på Elvekanten Spiseri vid Tana bru med kusin Inga och hennes familj. Har varit här nu i tre veckor och några veckor till ska det bli trots regnvädret vi har just nu.

Söndagstur

Hem i midnattssol

Tur till Harrefossen lördag

På tur i helgen

Kusin Inga och hennes dotter och dotterdotter kom över i helgen och i lördags tog vi en tur till Harrefossen. Det var en lagom tur för barnbarnet Vilde. Vi grillade korv, mashmellows och drack kaffe. Myggen var inte så besvärlig. Lördag kväll promenerade vi till nästa kusin och hans fru. Det blev en jättetrevlig kväll med prat och några glas vin. Jag tycker om att träffa släkt när jag är häruppe. I söndags var det bara Inga och jag och då tog vi tuffa turen upp i fjället för att först återuppleva "lekefjellet", ett stenigt fjällparti med öppet fält och låg ljung. Där brukade vi leka som barn. Sedan kom vi till "mitt lille vann", en tyst trolsk sjö som ligger mellan några berg. Vi var där för tre år sen och innan dess var det nog tretti år sen. Jag älskar att komma dit därför att det är så tyst och lugnt runt omkring. Inga bäckar rinner eller brusar runt om. Vi gick länge genom skog och mark, igenvuxna stiger var svåra att hitta. Vi kom ner på grusvägen till slut och gjorde läger vid stora sjön, Harrevann. Vädret var fantastisk fint, varmt och bara sol. Idag har det varit strålande väder igen och jag har bott det meste av dagen på verandan. Var och handlade en kort tur, det är ju två mil till affären men det går snabbt. Brorsan och kompisen är på fisketur och väntas hem i morgon och då ska jag vara kyrkvakt på öppna sommarkyrkan.

Söta Vilde

Duktigt barnbarn till min kusin. Sex år, ska börja skolan i augusti oc pratar både samiska och norska

Från min tur med hundarna

Massor med frisk luft blev det och lång tur ca 6 km

Så himla kallt

Det har varit kallt de senaste dagarna men det ska vända till helgen så då blir det mera uteliv. Tog dock en tur med Delko och Sarek, våra engelska setters i går i gråvädret men gott med frisk luft. Brorsan har en kompis på besök, de ska på fjälltur i morgon så jag kan njuta av huset för mig själv. Kusin Inga och jag får ta några utflykter. De tar med sig båda hundarna så det blir rent och snyggt på köksgolvet några dagar. Trots kylan har vi haft det mysigt inomhus. Brorsan har gjort god mat och vi har tagit några glas vin till. Idag var Inga och jag tillsammans med hennes barnbarn VIlde en sväng till Nuorgam i norra Finland och handlade. Tog en fika och träffade en bror det en man mina bästa väninnor jag hade i skolan. Kul att träffas och prata. Vi hade inte setts sen skoltiden för ca 50 år sen. Tiden har rusat i från oss, det är då säkert. Nu när jag är pensionär och har tid här uppe så hinner jag träffa gamla klasskompisar och andra bekanta och det är så trevligt.

Flera bilder från turen till feboden

Skriv inläggstext

Bilder från vår tur till gamla feboden i Lavonjarg

Härlig dag i går

I går var kusin Inga och jag på traditionell tur till ett ställe som heter Lavonjarg. Man måste åka båt dit då det inte finns några vägar dit. I min barndom fanns det faktisk en butik där och min pappa såg till att vi handlade där ibland för att gynna handlaren. Det var en del fastboende där på den tiden man i dag används stället som sommarnöje för folk som bor på lite mer centrala orter. Vi hängde på en grupp som skulle gå ca 4 km till en gammal fäbod. Förr i tiden tog man boskapen dit för att beta då det fanns mycket betesmarker. Det blev en fin tur på torra stiger men även riktig våtmark så skorna blev rätt så sura efter ett tag. Vi gick längs en liten fjord och när vi kom fram var marken omringad av låga berg och en älv som forsade ner till fjorden. Det var strålande väder så turen blev lyckad. Tillbaka i Lavonjarg blev det att äta lite, prata med gamla bekanta och tillbaka över fjorden. VI åkte vidare till en annan marknad i närheten och där blev det att kolla på alla försäljningar av olika slag och sen en fika med några av mina andra kusiner. De träffade jag även sen på kvällen för att umgås lite. I dag,i fortsatt strålande väder har det varit mest vila.

Från dagens lilla promenad

På plats i Tana

Blir många bilder från Finnmark, ska stanna hör i ca fem veckor

Semester

Har varit hemma hos brorsan några dagar och det känns bara fint. Resan med övernattning gick bra men jag hamnade i Hamnfestivalen i Luleå och hade svårt att somna till allt ljud ute på gatan utanför hotellrummet. Kom i väg på förmiddagen först dagen därpå och resan via Haparanda och in i Finland gick bra. Några små renflockar på vägen var det ända orosmolnet. Hade fint väder hela tiden och kom hem till brorsan vid niotiden söndag kväll. Det blev en trevlig stund ute på terrassen i superfint väder och midnatt sol. Har tagit det lugnt dessa dagar för att vila efter den långa resan. Lite jobbigt att köra själv ca 180 mil på två dagar. Nu ska jag njuta här i ca fem sex veckor och umgås med folk och vara ute i naturen. Det finns två härliga engelsk sätter här på gården som är överallt. Det blir fint att ta de med ut i naturen. Myggen är mer på än förra sommaren så det är inte så kul. Hoppas det lugnar sig med dem.