Min hemkommun har tydligen problem

Jag flyttade från min hemkommun när jag var 16 år för att börja på gymnas längre söderöver. Jag växte upp i en bygd som var tvåspråkig, samisk och norsk. I min familj kunde bara min far båda språken samt finska. Eftersom min mor bara kunde norsk och även i skolan var det norska som gällde så var hela min uppväxt norsk. Man hörde samisk pratas varje dag och min kusin som hade två föräldrar som pratade samiska så lärde hon sig det. Inget var konstigt mer än att farmor pratade dålig norsk så det var väl egentligen henne man hade svårt att kommunicera med. I övrigt pratade alla norska som jag var i kontakt med. Jag har under åren åkt till min hemkommun så ofta jag har kunnat. Det är en ro där, naturen är så vacker och det är där mine rötter finns. Mina barn har fått följa med, jag har velat att de skulle lära känna sin mors hembygd, att även en del av deras rötter finns där uppe. Fast de har väl knappt hört någon pratat samiska under tiden vi har varit där. De verkar gilla våra långa bilturer men kanske nu i vuxen ålder vill de göra annat. Min hemkommun har förändrats under alla år har jag märkt, ja inte bara att den bygd jag växte upp i knappt har några åretrunt boende kvar utan man kommer dit på sommaren och bor i de hus man växte upp i.. Nej, det har blivit en splittring mellan de som anser sig vara samer och de som är norrmän. Jag skulle tro att de flesta i min hemkommun har både samisk, finsk och norsk blod i ådrorna men skillnaden är att en del kan samisk och andra inte. Det uppstår då en del menigsskilaktigheter av olika slag. Det känns mycket märkligt för mig, Istället för att se att världen förändras och blir mindre så håller man på och blåser upp konflikter som inte borde finnas i en sån liten kommun. Jag har aldrig varit speciellt intresserad av mitt samiska blod, vet inte riktigt var det kommer i från heller, men det skall visst vara min farmor som är född på den finska sidan som var same. Däremot mer intresserad av det finska. Finland är ett land jag känner för och vet och har träffat slektningar därifrån. Slektningar på min farfars sida. Även min morfar kom fån Finland någonstans. Jag kommer att fortsätta åka upp till min barndomsbygd i min hemkommun men tänker inte bry mig om eventuella konflikter mellan samer och norrmän. Jag är för mycket världsmedborgare för det,


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0