I det lugnaste hörnet av världen.

Fredsprisvinnaren Malala påminner om hur många flickor världen runt som inte får gå i skola och utbilda sig eller bara välja sitt eget liv. Få slippa bli bortgifta vid 9-10 års ålder,få slippa bli bortgömda i ett hus som gift och aldrig få vistas ute på egen hand, ja helt enkelt vara underställda sina fädre, sina brödre, sina äkta maker. Det är ingen nyhet visst, det här vet vi pågår i omvärlden. Ja även pojkar missar skolgång och får jobba vid tidig ålder, däremot har de i många delar av världen all makt över sina mödre, systrar och sina fruar. Ojämlikheten genomsyrar stora delar av världen.
Så finns vi här, vi som hade turen att födas i det lugnaste hörnet av världen. Där vi klarade av krig, ojämlikhet och fattigdom för hundrade av år sedan. Där vi i lugn och ro har kunnat utvecklas till sunda demokratiska samhällen med ekonomiska fördelar, med jämlikhet mellan könen där alla har rätt att få utbilda sig. Ingen ifrågasätter att flickor går i skolan, utbildar sig, väljer sin egen väg i livet, väljer själv vem man vill gifta sig med och när. Jag ser på mitt liv som ett långt liv av egna val.  Självständigheten har varit mycket viktig för mig och det är något jag har överfört till min dotter.
Så står hon där, Malala 17 år gammal, och påminner om 66 miljoner flickor jorden runt som har små möjigheter att få utbilda sig. Hon som i Swat dalen i norra Pakistan kämpade för att flickor skall få gå i skola, som blev beskjuten av tailbaner så att hon nästan dog. Hon ber oss här och nu börja få slut på att barn inte får gå i skolan. Vi måste börja hjälpa till. Det är hon värd.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0