Demokrati på riktigt

Är det det vi har, demokrati på riktigt? Nu när hela åtta partier har kommit in i riksdagen och röstfördelningen har blivit sådan att ingen får majoritet fast de allierar sig med andra partier. I en demokrati måste man samarbeta och det skall bli intressant att se hur våra proffesionella politiker löser detta. Sandlådefighten måste vara över nu när valet är över. Sunda förnuftet måste råda. Så finns då det udda partiet som hör och häpna fördubblade sig i detta val. Hur gick det till frågar alla sig, även jag. Ja först och främst, vi har demokratiska val och det finns alltså en hel del som röstar på dem. När man försöker gå bakom det där med  det är rasister som röster så hittar man många olika sorter människor, däribland invandrare., pensionärer och förstås de alltid missnöjda. Partiet måste bort eller förminskas radikalt. Det tycker jag med. Om det gäller invandrare så har jag flera vänner bland dem, jag lider med tiggare, jag gråter när jag ser människor drunkna i överfyllda båtar på Medelhavet. Men jag känner och umgås även med fattiga svenska pensionärer.  Vi måste våga lyfta fram detta partis hjärtefrågor över till övriga etablerade partierna. Vi måste se till att de etablerade partierna har bra svar på detta partis hjärtefrågor. Vi ¨måste se till att de etablerade partierna tar riktiga diskussioner med detta parti och se till att de har en bra agenda för att få bort detta parti. För så skall det vara i en riktig demokrati, vinna med argument, våga gå in i debatter, alltid ha bättre svar och lösningar. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0