Skolvägen vi gick 1957

När jag började skolan sju år gammal gick jag förstaklass i en byskola ca en kilometer från hemmet. Klassrummet var inhyst i en villa där ett äldre par bodde. Vi var först bara fyra barn i klassen men efter nyår kom det några till. Under min vistelse häruppe i Tana har jag återknutit vänskapen med de två tjejerna som gick i klassen. Från andra klass hade vägen till stora skolan två mil längre bort blivit en hyfsat grusväg så då fick vi åka skolbuss och börja i klasser med många andra barn. Häromdagen gick vi tre tjejer vägen till skolan, nu på fin asfalterat väg (nåja) och till huset där skolan låg. Nu var det äldre paret borta för länge sen och nya ägare hade övertagit huset och renoverat det så vi knappt kände igen något. Skolsalen hade blivit mindre och taket sänkt. De var snälla och lät oss få komma in och kolla och det var så stora förändringar. Det gav ändå en del minnen från vårt första skolår för sexti år sen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0