På väg mot Mynttorget

I förmiddags tog jag tåget till stan för att deltaga i en demonstration för stöd åt en gruppvåldtagen kvinna. Jag har väntat länge på att någon som har möjlighet att starta en sådan demonstration och nu var det en politiker från Liberalerna som gjorde det. Förut när jag åkte till stan för något ärende eller träffa vänner så bara åkte jag. Numera har jag en checklista. Jag kollar att mobiltelefon och plånbok ligger längst ner i min väska, sen stänger jag väskan, jag hänger väskan över axeln och håller i när jag går. Även så idag och vandringen längs Drottninggatan mot Mynttorget är en observation i vad som händer runt om mig. De där cementsuggorna borde ligga närmare varann tänker jag, här kan ju en lastbil faktisk köra emellan. Jag kollar sidogaterna, hur ser bilarna ut som kommer och ska korsa Drottninggatan. Jag kollar människorna runt mig, ficktjuvar, hur ser de ut? Ja jag försöker titta även på vackra riksdagshuset och vattnet och mot Centralbron. Jag kommer till Mynttorget där det börjar samlas folk, TV4 och DN är där. Jag träffar goda gamla kolleger som jag har lyckats få dit. Jag hälsar på Amineh, vänsterpartist som är motarbetat av sina egna inom partiet för att hon vågar tala om hedersförtryck och utsatthet bland invandrarkvinnor i förorten. Det var många bra talare, bl a Amineh och det var många fler människor än vad jag trodde. Folk kanske börjar vakna nu, men ska vi nå fram till politikerna så måste många fler ut på gatorna. Det räcker inte med att sitta hemma och skriva sitt missnöje på Facebook. Sen blir det lunch med två av fd kollegor på trevligt kafé i Gamla stan och där sitter även Amineh och jag ger mitt stöd en gång till. Dessa invandrarkvinnor som har kommit hit för att leva i jämställdhet och frihet, de är fantastiska men tyvärr så når de inte riktigt fram till våra politiker. Det kommer bli fler våldtäkter, redan nu verkar det som att de flesta som går till rätten blir fria eller får låga straff. Det är mycket kvar att göra på den fronten och under tiden skadas många kvinnor och flickor svårt. Så är det i Sverige i dag.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0