Från kyrkvärd till fjälltur

Förra veckan var det dags att vara kyrkvärd för den öppna sommarkyrkan. Hade anmäld mig även i år då det fungerade fint förra året. Men vad shit happends fick jag klart för mig när jag såg fårflocken ligga på kyrktrappan. Kul med kö till sommarkyrkan tyckte jag först men när jag fick fåren från trappan såg jag all fårskit som låg utspridd på trappan, på rullstolsrampen och på gruset. Vad göra? Ju börja städa såklart men uppgiften verkade omöjlig eftersom jag bara hade en kvart innan kyrkan skulle öppna. Efter tio minuter kom en bil körande och ut hoppar en tjej som säger att fåren är hennes. Ok, jag satte henne i jobb och vi fick det någorlunda rent till första besökarna kom. Sen blev det trevligare med besökande från olika länder. Kyrkan är vacker och folk är intresserade. Många trevliga samtal blev det. På kvällen blev det konsert på samiska i finska Utsjok. Körde dit med kusin Inga som förstås pratar samiska. Fast jag inte gör det så gillade jag musiken och joiken. Torsdag tog vi fatt på vandringen till fjället Tanahorn. Vi körde nio mil till Berlevåg långt ute på Varangerhalvön och gick fyra kilometer till hornet för att kunna se utöver Nordishavet och Barentshav. Tyvärr var det dimma över hela Tanafjorden och utöver havet men turen var mycket fin ändå. Jag måste dit igen i strålande sol när nu det blir. Sen blev det besök från södra Norge av vänner till min bror. Det blev två fina dagar med mycket snack och skratt. Igår gick jag till grannbygden och träffade gammal barndomskompis om jag inte sätt sen vi gick i skolan för över femtio år sen. Mycket trevligt det med. I dag, god middag på Elvekanten Spiseri vid Tana bru med kusin Inga och hennes familj. Har varit här nu i tre veckor och några veckor till ska det bli trots regnvädret vi har just nu.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0