Midsommarfirande är en svensk tradition, ej en nationaldag

Jag bytte en midsommarhelg i St. Annas skärgård mot en hemma midsommar då dottern kom hem på kort besök över helgen. Det blev en fin midsommarafton med goda vänner och nu på morgonen började jag med en rask promenad här i Kyrkbyn. Midsommar firas över hela Europa. I Norge och Danmark firar man St. Hans och har stora eldar. Jag kommer i håg St.Hans aftnar hemma i Nord Norge då vår far slog på stort och köpte läsk och godis till oss barn. Eftersom det är ljust däruppe dygnet runt så såg man till att det kom rök från eldarna så man kunde se vart folk eldade och firade. Här i Sverige är det helt annorlunda med majstång och festligheter runt den. Det var nytt för mig när jag flyttade hit men men två barn så blev man med i firandet fast det där med små grodorna runt majstången har jag alltid haft svårt för. Det viktiga är att denna fina svenska tradition att fira midsommar måste bestå. Det är nog den helg som svenskar verkligen ser fram emot. Det är ljust, det är sommar och man hoppas på bra väder, fast det brukar bli lite si som så med det. Många svenskar vill ha midsommar som sin nationaldag men då visar de sin historielöshet tycker jag. Nationaldagen måste innehålla viktigare händelser i historien för ett land och den 6. juni är ok, men det är synd att ett land inte har en rejäl orsak att fira nationaldagen. Midsommar är en traditionsrik helg som vi här i Sverige ser fram emot så fort våren och sommaren är i på gång.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0