Kvinnor fikar

Är med i en grupp med kvinnor som åker ut till förorter där segregationen breder ut sig bland i första hand män som bevaka sin religion och sin och familjens heder. Hedern ligger till stor del på stackars kvinnor och unga tjejer som då inte får leva fritt och t ex gå på kaféer och restauranger utan att bli uttittade och placerade på speciella platser för kvinnor. Nu åker vi skandinaviska kvinnor och sätter oss på kaféer och fikar tillsammans och mitt bland männen. Har hunnit vara med en gång i Rinkeby, där jag bodde några år för 30 år sen sådär. Det var spännande att ta sig ut med T-banan och gå upp på torget. Jag kommer inte i håg mycket från tiden jag bodde där, jag jobbade så mycket så det var bara hem och sova och sen upp igen. Det blev några trevliga timmar med ca 12 kvinnor i olika åldrar. Vi var på ett marockansk kafé och åt gott. Kommer helt klart att vara med vid senare tillfälle när vi fikar runt på utsatta, segregerade ställen runt Stockholm. Det blir en stilla markering att i Sverige har kvinnor rätt att gå ut på kafé och restaurang vart som helst.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0