Sjukvården

Visst har man varit förvånad länge över hur sjukvården fungerar idag. Den är nog både bra och dålig och det har ju jag erfarenhet av. Det fattas sjuksyrror i första hand vilket ger stängda avdelningar och alla får inte plats. Jag kollar på Malou på TV4 och där sitter tre läkare och är mycket bekymrad. Det slutar alltid med att det är politiker som inte förstår hur det fungerar och de lyssnar inte på personalen som jobbar med problemen. Jag blir inte förvånad när jag hör det och att även där används det konsulter som inte har en aning. Min erfarenhet från min bransch är den samma. Konsulter kommer in och ska förbättra men de lyssnar inte på de som jobbar där. Skrämmande att det är så inom sjukvården som är så viktig för sjuka människor. Jag kommer ihåg min cykelolycka för två och ett halvt år sen. Allt fungerade perfekt (tror jag) från ambulansen till akuten på KS. Sen ryggmärgsopererad och nersövd i sex dygn. Men jag hade knappt vaknat på intensiven förr jag blev skickat över till allmänvård på Danderyd. Jag var så svag, jag kunde inte lyfta mina armar, händerna smärtade och där låg jag helt hjälplös. Personalen var precis så stressade som jag hade hört och läst om. De hade inte tid. Jag fick hjälp att äta av min dotter och sen vänner som kom på besök. På natten behövde jag hjälp men ringklockan fungerade inte. Jag var där i tre/fyra dagar men tack och lov kom en läkare över från KS och sa jag skulle tillbaka dit och börja på rehab. Vilken tur att de hade koll på mig därborta. Jag kom tillbaka till KS och började min rehab och stannade där i tre veckor. Det var helt fantastisk med hjälp och bra personal. Men de var ju nöjda för de jobbade bara på denna relativt lugna avdelning och lärde känna patienterna som var där i veckor och gjorde sin rehab. Så stora problemet är nog akuten och saknaden av sjuksyrror som gör att alla avdelningar inte kan hållas öppna. Och politiker i landstinget som inget fattar och tyvärr inte tar reda på vad som är problemet.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0