Vem tror på Gud?

Tidigt upp i morse och jobb i St Pauls kyrka på Mariatorget. Jag gillar verkligen mitt volontärgäng jag jobbar med. Vi ses var femte söndag och fixar frukost till hemlösa och andra behövande som kommer till gudstjänst och frukost. Vi har blivit ett sammansvetsat grupp nu och allt bara flyter på. Det är olika präster som håller gudstjänsten och prästen i dag, tillika även högsta chefen för Stadsmissionen vill att vi volontärer läser ett stycke ur Bibeln. Det var andra gången jag gjorde det och det är ok. Någonting från Gamla Testamentet. Men jag har ju ingen tro och just Gamla Testamentet är föråldrat. Vad kan man tro på i det som är skrivet? Nya Testamentet är något helt annat, som jag ser det och nu har jag inte lästa mycket ur det sen skoltiden, men det är lite ljusare, lite mänskligare. Sen att Jesus fanns som en profet som gick runt och gjorde gott är säkert sant men att han for upp till himmelen och Gud det är något jag inte tror på. Man får respektera de som tror men det kan vara svårt att förstå det. Det är trevligt att få servera de som besöker kyrkan och få en prat. Jag gillar ändå lugnet i kyrkan, det är mera tradition för mig än religion. Ibland undrar jag över vad Jesus skulle tycka om hur den kristna religionen har utvecklat sig med stora utsmyckade kyrkor och allt runt omkring. Han gick runt och predikade, stod på en kulle med folk runt omkring sig. Jag skulle vilja se prästerna göra det samma. Idag var det bra temperatur så jag gick Hornsgatan ner till Slussen och sen till T Centralen och tog mig hemåt. Trött men nöjd med dagen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0