170 mil eller är det 180?

Hur som helst så är det långt att köra. Som vanligt satsade jag på Luleå som mitt enda stopp på resan. Att köra genom Sverige är bra, vägarna är suveränt fina med motorväg lite här och var och och annars bra standard. Dock kommer det lite vägarbete och vägar som är svåra att köra om jobbiga husvagnar t ex. Norra Sverige består mest av skog och höga tallar och granar kantar vägarna, inte så mycket utsikt bortsett från Höga Kusten som är vackert. Ankomst Luleå visade sig att jag hade bokat hotellet till dagen efter men det gick bra att boka om. Det blev middag med vin i restaurangen och det är man väl unt efter denna 90 mils långa resa. Sen var det att ta tag på nästa och sista etapp, Haparanda och sen över i Finland. Vilken tur visade det sig att jag tankade fullt i Sverige för sen dök det på problem när jag skulle handla både i Tomteland i Rovaniemi och senare bunkra upp mat i Sodankylä. Mitt kort fungerade inte! Men va nu då, sur på hela Finlands kortsystem och märkligt då jag hade använt samma kort året innan. Ok bara köra på, tur man hade inhandlat en sallad i Haparanda som jag kunde äta vid en vacker sjö i norra Finland. Renarna höll sig undan vägen så jag kunde köra fort. Det är så vackert där uppe, öppna vidder framför mig och solen som följer med hela tiden. Den går ju inte ner i väst utan rullar på norröver igen. Strax innan norska gränsen fattade jag mitt kortproblem. Som vanligt hade jag glömt att öppna kortet för köp utomlands. Förlåt mina onda tankar Finland. Samma tavla har jag gjort både i München och på resa till Norge. Som tur var så var stora matbutiken i Tana öppet till 2200 på lördagskvällen och där kunde jag handla med mitt kreditkort. Jag kunde inte öppna kortet för köp utomlands i min mobil och det var irriterande. Allt fixade sig när jag kom till mitt hus och kunde få igång laptopen. Sent lördag kväll ankom jag och mitt hus jag har hyrt i minst två veckor är helt fantastisk fint och ligger nära Tanaälv med fin utsikt. Jag stortrivs och vädret är skönt med sol.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0