Sameblodet, vart blev det av?

Min uppväxt längst upp i Nord-Norge har gjort mig till en blandning av finsk, norsk och samisk. Mest finsk faktisk har jag alltid trott. Många släktingar har alltid hävdat att vi är mest samisk fast jag har inte riktigt köpt det. Med både farfar och morfar från Finland är ju det finska dominerande har jag tyckt. Uppvuxen under den så kallade förnorskningen så lärde jag mig aldrig samisk och med en mor som inte kunde samisk så blev det inte pratat samisk hemma. Min far kunde både samisk och finsk då hans mor var same. Säger alla. Jag har varit nyfiken över detta och hoppade på chansen att med DNA kolla vad jag är för något. Fick mitt svar här om dagen och det visade sig att jag är till drygt 70% finsk, alltså precis vad jag hade tänkt, jag är drygt 20% skandinavisk, alltså mitt norska ursprung. Resten var lite kul. ca 6% kinesisk, vietnamesisk och inuit. Var försvann mitt samiska blod undrar jag, samer måste väl ha ett eget DNA eller är det blandat i det skandinaviska och finska? Samer är ju urfolk, sägs det precis som inuiter och de kom ju upp med egen DNA grupp. Jag måste forska mer i detta för är det faktisk så att jag inte är till del samisk? Mycket märkligt är det hur som helst.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0