Jag ropade hallå!

En episod i Palma har fastnat hos mig med tanke på hur vi människor uppför oss i situationer som eventuellt kan vara farliga. Jag förstår att det kan bli farligt att lägga sig i situationer där någon människa är i fara och man är i närheten. Hur ser situationen ut? Ska man kalla på polis eller hjälp av andra personr som är i närheten. I sådana situationer kan civilkurage vara svårt. Men i andra situationer som att  hjälpa en ung flicka eller barn som blir trakassrade måste man faktisk göra. Överlag säga ifrån när något olämligt händer runt omkring en.
Vi stod och väntade på bussen min väninna och jag då hon påpekade att en troligen påtänd man bråkade med en kvinna i parken som låg bak busshållplatsen. Det var stort avstånd mellan oss och jag sa vi måste göra nåt. Min väninna ville inte, hon menade på att han kunde göra något mot oss, man vet aldrig vad en drogpåverkat människa kanfå för sig. Jag såg hur han pucklade på henne och bråkade och jag tittade på dem och ropade bara HALLÅ! Jag ville bara att han skulle sluta.
De stannade upp båda två och kollade på oss. Han slutade slå henne och gick därifrån, efter en stund följde hon efter och vi såg dem inte längre.
Jag vet inte vad som hände mellan dem sen men jag tyckte ändå att mitt "hallå" hade varit till nytta.  


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0