Paria i Norden

Hur gick det till? Vi i Sverige som alltid är bäst, nu vill ingen veta av oss. Sverige har inte klarat en bättre ekonomi av att hålla samhället öppet i stället för den light version av lockdown som de andra nordiska länderna praktiserade. Ekonomin är internationell och alla länder är beroende av varandra. Det tänkte inte svenska politiker på när de helt gick på myndigheternas råd. Många experter som i början, bl a FHM, pratade om smitta som inte skulle komma hit, att det var inte mer än en lätt influensa som vore bra om den spreds snabbt bland folk, de har inte mycket att komma med i dessa dagar. 4800 döda varav ungefär hälften på äldreboende förklarar inte varför den andra hälften dog och vart. Mycket är dold i dunkel och dessa frågor kommer inte fram just nu.
 
Nu öppnar de gränserna mot varandra men inte mot oss. Och ingen politiker eller myndighet förstår detta. Om de bara kunde erkänna att de förstår. När övriga nordiska länder börjde öppna för dryga månaden sen varnade dessa säkra experter i Sverige att nu skulle smittan öka igen. De har fortsatt smitta i länderna och det dör några personer i veckan men det har inte ökat, snarare tvärtom. 
 
Jag tror det är stor oro på FHM just nu. Det dör visserligen färre men ändå för många. De smittade ökar och de förklarar det med att testandet har ökat. Ok men många länder som har testat mycket hela tiden och fortsätter att testa har ingen större ökning. Ingen vet vem som gör rätt sägs det i alla länder. Det visar sig sen sägs det. Jag skulle ändå bli förvånd om de andra nordiska länderna skulle komma upp i Sveriges dödssiffra per capita när detta börjar klinga ut.
 
Jag är frustrerat helt enkelt för jag vill  som vanligt tillbringa många veckor i Nord Norge och på vägen dit måste jag passera Finland. 10 dagars karantän i Norge ska jag klara av och med rätt pass i fickan ska jag väl ändå komma långt fast jag kommer från epicentret Stockholm. Frågan är hur välkommen jag är dit med min svenskregistrerade bil.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0