Plötsligt blev det så hemligt

På den östra sidan av Tanaälven där jag bor finns det ett antal multemyrer (hjortron) som det heter på norsk. Några små och några lite större. Jag ger mig ju ut och plockar på de myrer jag vet om och kommer hem med några påsar åt gången. Plötsligt går snacket runt om att de mindre nära myrerna ska bara lokalt folk plocka. Tja där min bror bor är de inte många lokala så det borde räcka åt flera. Denna sommar verkar det vara hur mycket hjortron som helst.
Här om dagen gick jag till en myr nära som jag kommer i håg at min mor brukade gå till. Det var massor med hjortorn där på den lilla myren. Jag fick i hop två stora plastpåsar och plötsligt kände jag mig skyldig till att ha plockat där. Jag smög hem till min brors hus, stoppade mina två påsar i varje ficka i jackan. Sen smög jag påsarna i hans stora frys. Där hade jag redan några plockade påsar, plockat på annat håll så det märks inte. 
I veckan ska jag och en kusin åka till en jättestor myr så då kan vi plocka öppet.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0